Andrejs Romanovs: "Mums Patīk Uzlabot Vidi"

Satura rādītājs:

Andrejs Romanovs: "Mums Patīk Uzlabot Vidi"
Andrejs Romanovs: "Mums Patīk Uzlabot Vidi"

Video: Andrejs Romanovs: "Mums Patīk Uzlabot Vidi"

Video: Andrejs Romanovs:
Video: The Last Days of the Romanovs | National Geographic 2024, Maijs
Anonim

- Jūsu birojam ir desmit gadu. Kas pamudināja jūs to atrast un sākt strādāt patstāvīgi?

- Mums vienmēr ir bijusi vēlme pēc neatkarības. Sapnis, varētu teikt. Iespējams, daudzi jauni arhitekti par to sapņo, taču mūsu sapnis jau no paša sākuma bija skaidri realizēts un konkrēts. Visi karjeras soļi, ko veicām pirms biroja dibināšanas, vienā vai otrā veidā bija atkarīgi no šī mērķa. Mēs nekad neesam gājuši vismazākās pretestības ceļu, un darba vietu izvēlējāmies, vadoties pēc prioritātes - nākotnē nepieciešamo zināšanu un pieredzes iegūšana patstāvīgam darbam.

Kur jūs strādājāt un ko darījāt pirms biroja dibināšanas? Vai jūs uzreiz strādājāt kopā ar Jekaterinu Kuzņecovu?

- Pēc institūta beigšanas gan es, gan Katja devāmies strādāt uz interjera dizaina firmām. Bet gadu vēlāk mēs vienojāmies par kopīgu mērķi - mēs nolēmām, ka patstāvīgs darbs lielā arhitektūrā mums ir svarīgs. Pēc tam trīs gadus strādājām kopā ar arhitektu Anatoliju Klimočkinu, iegūstot unikālu ātras iegremdēšanās pieredzi šajā profesijā. 24 gadu vecumā mēs jau bijām divu topošo projektu galvenie arhitekti: dzīvojamais komplekss 170 000 kvadrātmetru platībā 16 Shmitovsky Proezd un biroju ēka pašā Maskavas centrā, dārza krustojumā. Ring un Malaya Bronnaya iela. Jūs ļoti ātri mācāties būvlaukumā, tāpēc mēs guvām milzīgu pieredzi. Mēs izveidojām piecu arhitektu komandu, taču tajā brīdī mēs vēl nebijām gatavi atvērt savu biroju. Mēs vēlējāmies vispirms strādāt ar meistaru, ļoti augsta līmeņa arhitektu. Visa mūsu komanda pievienojās Sergeja Skuratova birojam. Man jāsaka, ka šī sadarbība mums ir devusi daudz. Pirmkārt, mēs mūsdienu arhitektūrā spējām atrast to stilistisko virzienu, kas mums ir tuvu garā. Turklāt mēs redzējām augstākās darba kultūras piemēru ar fasādes estētiku, detaļām un materiālu. Kopīgā darba rezultāts bija biroju centrs Danilovska forts un vasarnīcu ciemats Club 2071. Un 2006. gada sākumā mēs beidzot apzinājāmies savu gatavību patstāvīgam darbam un nodibinājām ADM biroju.

Kādu laiku jūsu darbnīca sadarbojās ar starptautiskajiem birojiem. Ko šis darbs jums deva?

- Jā, patiešām, mums bija tāds periods. Tas ilga nedaudz vairāk nekā divus gadus. Mēs esam veikuši vairākus projektus ar John McAslan arhitektiem, KPF, SOM un Frenka Gehija darbnīcu. Es uzskatu, ka šī pieredze ir visvērtīgākā. Tas bija aizraujošs biežu komandējumu, kopīgu tikšanos un prezentāciju laiks. Strādājām ar kolēģiem kā komanda. Dažos projektos mēs veicām vietējā dizainera funkciju, bet, piemēram, Staņislavska-11 objektā mēs bijām pilnvērtīgi līdzautori un projektā daudz ierosinājām. Bet, pats galvenais, šāds darbs dod iespēju vērot ļoti augsta līmeņa pieeju darbam. Es ticēju un joprojām ticu, ka tajā brīdī mūsu jaunajam birojam, visiem mūsu darbiniekiem cieša sadarbība ar pieredzējušiem un pazīstamiem Eiropas un pasaules līmeņa uzņēmumiem bija unikāls panākums. Mēs patiešām daudz uzzinājām no ārzemju kolēģiem.

Jūsu projekti vienmēr ir rūpīgi izstrādāti un diezgan atpazīstami. Jūs praktizējat savus atklājumus un paņēmienus, lēnām attīstāties. Vai jūs jūtaties apmulsis par jūsu rokraksta atpazīstamību vai, gluži pretēji, jūs uz to tiecaties, un tas ir princips?

- Ja mēs runājam par arhitektūru kā radošu profesiju, tad projektu atzīšana diez vai ir trūkums. Kad arhitekts strādā sirsnīgi, ieliek dvēseli priekšmetos, viss viņa darbs tieši atspoguļos viņa iekšējo pasauli, raksturu, temperamentu. Šādas lietas, protams, var mainīties dzīves gaitā, bet tas nenotiek tik ātri. Jūs, iespējams, salīdzināt projektus, ko esam paveikuši pēdējo sešu vai septiņu gadu laikā … Bet galu galā šajā periodā mēs paši diez vai būtu varējuši tik daudz mainīties, nav pārsteidzoši, ka mūsu projektiem ir līdzīgas iezīmes. Protams, mēs cenšamies izvairīties no sevis citēšanas, katru reizi meklēt jaunus attēlus, pretējā gadījumā tas būtu negodīgi attiecībā pret klientu, un pats dizaina process kļūtu garlaicīgs. Bet es baidos, ka neatkarīgi no tā, cik novatorisks ir nākamais jaunais projekta tēls, nebūs iespējams izvairīties no autora stila pēdām, it īpaši no mūsu proporciju izjūtas un vēlmēm, veidojot. Jā, un ne st par to.

tālummaiņa
tālummaiņa
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
tālummaiņa
tālummaiņa
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
tālummaiņa
tālummaiņa

Vai jūs nevēlaties dažreiz veikt arhitektūras žestu, iet tālāk?

- Mums nav tieksmes uz atklātu arhitektonisko huligānismu. Dažreiz jūs varat aizraut kādu spilgtu ideju, tēmu … Bet tomēr biežāk jūs vienkārši vēlaties izveidot pienācīgu, labi uzzīmētu māju. Šī vēlme pastāvīgi pastāv.

Vai komerciālu panākumu etiķete ir burkā?

- Jums, žurnālisti, patīk visu samazināt līdz vienkāršām definīcijām, un man nepatīk etiķetes kā tādas. Kāda starpība, kas un kas domā un saka par mums? Komerciālie panākumi vien neko nevar nodarīt. Es teiktu - gluži pretēji, tas bieži padara jūs brīvāku. Ja esat sasniedzis noteiktu līmeni, kurā varat atļauties atteikties no visiem priekšmetiem, kas jums nepatīk, tad maz kas var piespiest jūs piekāpties ar savu sirdsapziņu.

Kādus klientus jūs izvēlaties? Kādam atteikt?

“Nav tā, ka mēs izvēlamies, bet mēs dodam priekšroku sadarbībai ar klientiem, kuriem ir svarīgi, lai viņu projektā iesaistītos labs arhitekts un kuriem patīk mūsu arhitektūra. Tas, manuprāt, ir vienīgais pareizais sadarbības veids. Pasūtītājam un arhitektam faktiski ir jābūt tuvām pozīcijām daudzās jomās. Turklāt jābūt personīgai empātijai vai augstai uzticības pakāpei. Tas ir vienīgais veids, kā iegūt patiešām labu arhitektūru. Es uzskatu, ka darbam vajadzētu sagādāt prieku un prieku abām pusēm, esmu pret mūžīgo cīņu un ikviena pārlaušanu pāri ceļam. Parasti es jau iepriekš varu sajust, vai tas ir mans klients vai nē. Ja nē, vislabāk ir nekavējoties atteikties no darba, ja iespējams.

Kas, jūsuprāt, ir "laba arhitektūra" un "augstas kvalitātes arhitektūra"?

- Visgrūtākais, bet arī vienkāršākais jautājums. Arhitektūra ir ēkas. Labas ēkas ir tās, kurās cilvēki jūtas labi un kuru tuvumā viņi jūtas labi. Bet kā to panākt, ir visas grūtības.

Kā jūs to panākat, kāda ir metode? Kā jūs sākat strādāt pie projekta?

- Darbības secība kā tāda nav. Nu, protams, vispirms ir jāizpēta vietne, programma, bet tad viss sāk notikt pats no sevis. Mēs apspriežam katru projektu ar Jekaterinu, apmaināmies ar viedokļiem, bet tad jūs apsēžaties un darāt to. Pilnīgi jebkurā secībā. Dažreiz jūs sākat ar izkārtojumu, dažreiz ar zonējumu, dažreiz jūs mēģināt kaut kādu fasādes tēmu, kas jau ilgi mirgo jūsu galvā, bet labākie projekti, iespējams, ir tie, kur jūs darāt visu vienlaikus, un dažos gadījumos punkts viss tikai attīstās pats no sevis.

Un, ja mēs runājam par projekta sastāvdaļām - kas jūs visvairāk aizrauj, piemēram, plāni vai fasādes? Pārfrāzējot klasiku, vai jūs ejat no iekšpuses uz āru vai no ārpuses?

- Mēs vienlīdz aizraujamies ar tilpuma kompozīcijas veidošanu, plānu izstrādāšanu, fasāžu zīmēšanu un darbu ar ainavu. Šīs četras lietas ir objekta sastāvdaļas. Viņi ir ļoti cieši saistīti. Un pats galvenais ir tas, ka mēs to visu darām vienlaikus. Padarīt tos konsekventi ir vieglāk, bet ļoti riskanti. Visam ir jādzimst vienlaikus, citādi kaut kur noteikti būs neveiksme. Ēkas apjoms, plāns, fasāde un ainavas ideja tiek veidota gandrīz vienlaikus. Viss nepārtraukti jāpatur prātā. Un tas ir vissarežģītākais šajā profesijā.

Bet kāds ir galvenais mērķis, kas jūs motivē?

- Kas mūs motivē? - Jā, mums vienkārši patīk būvēt jaukas mājas, radīt vidi, kurā cilvēki jūtas labi. Mēs par to interesējamies un priecājamies, kad darbs ir veiksmīgs. Mēs redzam daudz nepilnīgu lietu pasaulē, mūsu pilsēta tomēr ir nepilnīga. Mums patīk mēģināt uzlabot to, ko mēs varam darīt. Un tā ir pārsteidzoša sajūta, kad nonākat kādā nepatīkamā vietā, labi darāt savu darbu, un šī vieta pēkšņi kļūst brīnišķīga. Cilvēki sāk tur dzīvot un strādāt, viņiem ir patīkamas emocijas un atmiņas, viņi sāk mīlēt to, ko jūs izdomājāt. Tas ir patiešām lieliski. Galu galā svarīgi ir tas, ko jūs būvējat, kas paliek. Ja rezultāts ir labs, ja jums izdevās padarīt kādu pilsētas daļu labāku, tad jums ir taisnība.

Šķiet, ka esam atraduši atslēgas vārdu - trešdiena, daļa no pilsētas. Šķiet, ka jau ilgu laiku esat izstrādājis faktisko pilsētas telpas uzlabošanas tēmu savos arhitektūras projektos, šķiet, no projekta Atmosfēra Novoslobodskaya - projekta, kurā jūs burtiski iztīrījāt pilsētas fragmentu, daļēji izveidojāt jaunu vidi -slēgta telpa. Tā ir patiesība?

- Ne. Agri. Iepriekšējos projektos: Stanislavsky-11, Alcon biznesa centrs, Hilton Double tree, vides tēma kā ainavas un fasāžu kombinācija tika izstrādāta ļoti nopietni. Ļoti ilgu laiku mēs esam izveidojuši sev tēzi par ainavas izcilo nozīmi jebkurā projektā. Labiekārtošanu ne velti sauc par piekto fasādi. Mēs uzskatām par acīmredzamu, ka cilvēks ēku neuztver viens pats. Turklāt bieži vien parasts cilvēks ēku vispār neuztver kā atsevišķu objektu. Lielākā daļa cilvēku vienkārši dzīvo savu dzīvi un neinteresējas par arhitektūru kā tādu. Bet, nokļūstot labi izveidotā vidē, telpa sāk viņus pozitīvi ietekmēt. Tajā pašā laikā viņi uztver vidi kopumā. Neatdalot fasādi no ainavas. Cilvēkam ir vai nu patīkami, vai arī nav ļoti patīkami tur atrasties. Tā mēs cenšamies spriest. Viss jādara tādā pašā augstā līmenī. Tāpēc vairumā gadījumu mēs projektējam ne tikai ēkas, bet arī apkārtējo ainavu.

Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
tālummaiņa
tālummaiņa
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
tālummaiņa
tālummaiņa
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa

Jūs runājat par pilsētvidi, bet kā jūs saistāties ar kontekstu? Visa arhitektūra pēc astoņdesmitajiem gadiem vienā vai otrā veidā ir kontekstuāla, reaģē uz vidi un dažreiz pat ļoti dziļi tajā ienirst. Cik tuvu jums ir konteksta tēma, vai lēmumus pamatojat ar vidi? Vai, gluži pretēji, nemaz nav tuvu?

- Konteksts ir svarīgs, ja tas ir vērtīgs. Ja mēs strādājam labi izveidotā vidē, piemēram, būvējam pilsētas centrā, tad cenšamies tikt pie mēroga. Mēs neuzskatām stilistisko sakritību par svarīgu, bet cenšamies strādāt ar fasādes ritmu un ar materiālu tā, lai jaunais objekts bagātinātu un papildinātu esošo vidi. Protams, ir pilsētas posmi - daži no tiem ir pat tuvu centram, lai gan tas notiek ārkārtīgi reti - kur apkārtne nav vērtīga vai paveicies, un, visticamāk, drīz tiks aizstāta. Tur jūs varat justies vieglāk. Meklējiet citu mērogu, izveidojiet jaunu vidi.

Vai jums ir pilsētvides ideāls, varbūt dažas piemērotas vietas, kuras jūs vēlētos tuvināt sajūtai?

- Es personīgi domāju, ka ideālā pilsētvide nav ļoti blīva, no četriem līdz sešiem stāviem un galvenokārt ar bloku ēkām. Svarīgi ir parki un zaļas ielas, kā arī ūdens. Un, protams, ļoti zema satiksme. Ērta pilsēta ir gājēju pilsēta. Ja runājam par piemēriem, tad droši vien nosaucu dažus Hamburgas rajonus: Rottenbaum, Harvesthude, Winterhude. Jauki rajoni ap Alstera ezeru pašā relatīvi lielas pilsētas vidū.

No otras puses, tagad jūsu portfelī ir arvien vairāk daudzstāvu dzīvojamo ēku. Varu pieņemt, ka šo žanru nosaka kārtības apstākļi. Kāda skala, jūsuprāt, ir optimāla?

- Mēs esam ieinteresēti darīt visu, un tas nav garlaicīgi. Lai gan, atklāti sakot, mēs joprojām uzskatām, ka cilvēks ir tuvāk un patīkamāk līdz trīsdesmit metru augstām ēkām. Mums ļoti patīk strādāt ar šādiem projektiem.

Acīmredzot detaļas un faktūras jums ir svarīgas. Cik tās sadārdzina projektu?

- Sīkāka informācija ir ļoti svarīga. Mēs mīlam, kad fasādes ir labi uzzīmētas un kad tām ir pietiekami daudz detaļu. Mēs uzskatām, ka cilvēkam nav viegli uztvert lapidāro estētiku. Acij ir jāpieķeras pie kaut kā, iespējams, šādi mēs tiekam veidoti. Ērtāk ir atrasties vidē, kur ir mērena daudzveidība un pietiekama detalizācija. Ja tā, tad jautājums par izmaksām ir relatīvs. Protams, viss ir nepieciešams, taču, ja sarežģītas fasādes rada ērtāku vidi nekā vienkāršas, tad cilvēki tām dos priekšroku un labprāt kompensēs to radīšanas izmaksas. Turklāt dažreiz detaļas pat ļauj ietaupīt naudu, ļaujot izveidot interesantu, sarežģītu attēlu, neizmantojot ļoti dārgus materiālus.

Runājot par materiāliem un paņēmieniem. Kādreiz, diezgan sen, 2007. gadā, es rakstīju par jūsu mājas projektu Gorohov Lane, ka jums nepatika klienta piedāvātais apmetums un jūs burtiski "apēdāt" nemīlēto materiālu, samazinājāt to ar paneļi un sienu proporcijas. Tad fasāžu slāņošana kļuva par vienu no jūsu iecienītākajām tēmām, es nesaprotu, kas šeit ir vairāk: spēles ar atbilstošām faktūrām vai vēlme padarīt māju plānas kauliņu, vieglu un tajā pašā laikā sarežģītu?

- Sākšu ar komentāru par apmetumu. Šis materiāls patiešām nepieder vismīļākajam. Mēs dodam priekšroku materiāliem ar interesantu faktūru, kas paši par sevi var bagātināt ēkas tēlu. Ir acīmredzams, ka parasts fasādes elements, piemēram, starpsiena starp logiem, polihroma ķieģeļu un vienkārša plakana apmetuma formā izskatās pilnīgi atšķirīga. Un apmetumu uz salīdzinoši lielām virsmām nav viegli strādāt. Materiāls ir plakans, garlaicīgs un ļoti noskaņots lietošanai. Mūsu klimatā draudzīgā veidā to vajadzētu krāsot ik pēc trim līdz četriem gadiem.

Ģipša kā materiāla trūkumus var slēpt tikai ļoti sarežģīta fasādes plastmasa - praktiski bez plakanām taisnām sekcijām. 18., 19. un 20. gadsimta sākuma arhitektūras valoda bija bagāta ar līkumainām detaļām un sarežģītu plastmasu. Apskatot jebkuru klasisko fasādi, jūs redzēsiet, ka praktiski nav lielu plakanu virsmu. Viss ir sadalīts elementos, sadalīts ar zemnieciskiem materiāliem, ierāmēts ar detaļām - tie palīdzēja slēpt apmetuma tehnoloģiju problēmas. Neskatoties uz mīlestību uz detaļām, mēs joprojām dodam priekšroku kodolīgākai mūsdienu arhitektūras valodai. Vairāk taisnu plakņu, vairāk taisnu līniju. Un šeit sāk izpausties ģipša trūkumi. Tas pats attiecas uz konstruktīvisma arhitektūru, kur šādi trūkumi, manuprāt, ir kļuvuši par nopietnu problēmu. Bet tā ir cita tēma.

Ja analizējam jūsu pieminēto objekta Gorohovskis fasādes pirmās versijas piemēru, tad domu gājiens bija šāds. Materiāla izvēle mums bija ierobežota: klients bija gatavs izmantot tikai vienkāršu apmetumu, kuram, kā jau teicu, nav bagātīgas tekstūras. Lai fasāde būtu patīkama acīm, bija nepieciešams to bagātināt - strādāt ar logu ritmu un sienām. Mēs izmantojām "logu braukšanas" tehniku, kā arī sienas tukšās daļas vizuāli sadalījām dažādos fragmentos. Mēs izveidojām divus slāņus, kas atšķiras pēc dziļuma, faktūras un krāsas. Tas ļāva kompensēt apmetuma tehnoloģijas askētismu.

Interesanti arī tas, ka galu galā objekts Gorokhovskoje tika īstenots pavisam citādi. Pēc daudzām funkciju un sastāva korekcijām mēs nonācām pie pavisam cita izskata. Jaunās fasādes ģeometrija ir daudz vienkāršāka. Un mēs to vienkāršojām tieši tāpēc, ka apmetuma vietā jaunajā objekta versijā kļuva iespējams izmantot interesantākus materiālus: stiklotus ķieģeļus, arkhskinu, tonētu stiklu, kā arī koka logu rāmjus ar raksturīgiem palielinātiem šķērsstieņiem. Jaunais izskats tika veidots ap šo materiālu kombināciju. Logu pārvietošana un divslāņu kārta vairs nebija vajadzīga.

Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
tālummaiņa
tālummaiņa

Vairāk par tehniku: jūs bieži izmantojat sava veida starpstāvu I staru kūli uz fasādēm, dažreiz tas ir metāls, bet dažreiz tas ir keramika un akmens. Tas piešķir jūsu detaļām noslīpētām fasādēm gaišu, pilnīgi nežēlīgu izlaiduma nokrāsu. No kurienes viņš nāca, kad parādījās un kāpēc viņš jums tik ļoti patīk?

- Ja godīgi, mēs nekad nedomājām par izlaiduma toni. Horizontālais elements, par kuru jūs runājat, patiešām tiek izmantots tik daudzos objektos, lai gan man ir grūti tos saistīt ar reklāmām, kad es skatos uz tiem uz Vorobjova mājas fasādes, kur tie ir cirsti no dabiskā dabiskā akmens. Vai arī, kad es atceros, kā līdzīgi elementi tika izgatavoti saskaņā ar mūsu skicēm Vācijas rūpnīcā NBK Keramic biroju kompleksam Alcon-1. Ne vienmēr tie izskatās kā I staru kūlis. Bet mēs bieži vienā vai otrā veidā formulējam horizontāli, lai strukturētu fasādi, izteiktu tās mērogu un tektoniku. Horizontālo un vertikālo līniju režģis ļauj sasniegt skaidru, labi organizētu modeli. Patiesībā tas kalpo kā matrica, ar kuru mēs bieži sākam zīmēt fasādi. Tālāk tiek izgudrots atsevišķu fasādes elementu dizains, sastādīts un zīmēts ritms, kas nosaka to savstarpējās proporcionālās attiecības. Tātad, sākot ar vienkāršu un skaidru shēmu, jūs varat nākt klajā ar pilnīgi atšķirīgiem mākslas attēliem. Ne tas, ka šī shēma vienmēr sasniegs vēlamo rezultātu, taču šī tehnika ir viena no mūsu iecienītākajām.

ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa

Vai tādā gadījumā jūsu horizontālā līnija, visticamāk, ir frīze no klasiskās pasūtījumu shēmas? Horizontālā, kas ieausta vertikālā un ko tā atbalsta? Ir zināms, ka jūs neveicat stilizācijas, bet tajā pašā laikā jūs, šķiet, esat latentās klasikas skaidri pārstāvji, arhitektūra ir iekšēji tradicionāla, un jo īpaši tāpēc tā ir piemērota vēsturiskai pilsētai. Cik taisnība tas ir?

- Klasikas valoda, kā jau teicu, mums nav tuva. Bet jums ir taisnība, ka ir zināma kopība ar klasisko pieeju fasādes zīmēšanai. Un pats termins "krāso fasādi" vairāk attiecas uz klasisko, nevis uz modernisma tradīciju. Mums šī pieeja patīk, tā mums šķiet cilvēciskāka. Mēs nekad nemēģinājām sasmalcināt skatītāju ar modernisma formas tīrību.

Pastāstiet mums vairāk par režģa matricas attīstību. Cik saprotu, fasādes ritms jums ir ļoti svarīgs. No kurienes tā rodas un no kā tā ir atkarīga?

- Darbs ar ritmiem uz fasādes ir arī iecienīta tēma. Bet tas ne vienmēr ir saistīts ar matricas režģi. Tās ir divas dažādas tehnikas, kuras tomēr var lieliski papildināt viena otru. Pirmkārt, tas, ko mēs saucam par fasādes ritmiem, ir fasādes elementu kombinācijas, kas tiek atkārtotas noteiktā secībā. Piemēram, mēs apvienojam logu ar dekoratīvu impostu, balkonu vai fasādes ieliktni, kas izgatavots no cita materiāla. Un šis kompozīcijas komplekts atkārtojas nevis katrā stāvā, bet, piemēram, caur trim stāviem. Citos stāvos tiek izmantotas citas elementu kombinācijas - acs neapzināti fiksē pārmaiņu secību. Šādus atkārtojumus mēs saucam par ritmiskām tēmām. Pārliecinoši un harmoniski zīmēti, tie ļoti bagātina fasādes dizainu. Kas paver milzīgu lauku radošumam. Var būt vairākas ritmiskas tēmas, daži kļūst par galvenajiem, citi pakārtoti. Man patīk salīdzināt tik sarežģīti uzzīmētu fasādi ar simfonisku skaņdarbu, kurā savas daļas spēlē dažādi mūzikas instrumenti un tas viss harmoniski apvienojas vienā veselumā.

Tātad sarežģītais fasādes zīmējums nav tikai haotiski nobīdīti logi. Aiz tā visa slēpjas ļoti grūts darbs, iekšēja loģika un mākslinieciskas noskaņas atspoguļojums. Ticiet man, ir ļoti grūti ielikt ritmus vienā harmoniskā kopumā. Tajā pašā laikā ritmiskās tēmas var saistīt ar grīdas matricas režģi vai arī tās var brīvi novietot uz sienas lauka. Daudz kas ir atkarīgs no attēla, kuru vēlamies izveidot.

Vai jums ir kādi iecienīti projekti, kas, jūsuprāt, bija labāki par citiem?

- Visus objektus vienā līmenī izveidot nav iespējams. Dažreiz tas darbojas labāk, dažreiz sliktāk. Bet es esmu pret kaut ko izcelt. Ja kāds objekts izrādījās sliktāks, nekā mēs domājām, tas ir mūsu vaina, nevis iemesls to nemīlēt. Drīzāk tas rada pārdomas; neveiksmes ir lieliska pieredze, tāpēc tās ir vērtīgas.

Mamontovkas skolas projekts izrādījās diezgan skanīgs. Vai jūs piesaista šis žanrs kā sava veida publiska arhitektūra? Un, starp citu, kā ir ar Kitežas bērnu attīstības centra projektu?

- Mums ļoti patīk skolas tipoloģija. Ir iespēja un, vēl svarīgāk, vajadzība radīt neparastas formas un telpas. Bērna pasaule var būt un tai jābūt neparastai un spilgtai, rosināt iztēli. Mums bija divi skolas projekti, un mēs centāmies padarīt abus par nebūtiskiem. Projekts Mamontovkā, kā jūs zināt, ir īstenots, un Kitezh skola tiek būvēta. Šis ir labdarības projekts, tas tiek īstenots ar ziedojumiem, un tāpēc līdz šim ir pabeigta tikai puse. Bet labā ziņa ir tā, ka būvniecība turpinās, un dažās telpās izglītības process jau notiek.

Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa

Kādu laiku jūs nodarbojāties ar industriālo zonu rekonstrukciju. Kādi ir jūsu iespaidi un kāda ir visvērtīgākā pieredze no šī darba? Vai esat gatavs atgriezties pie šāda darba vai tas ir pagājis posms?

- Veco industriālo zonu atjaunošana, to piepildīšana ar jaunām funkcijām un estētiku ir ļoti populāra tēma Eiropā. Mūsu valstī šādas iekārtas vienmēr ir bijušas par mazāku. Neskatoties uz to, tas ir kopīgs darbs jebkuram arhitektūras birojam. Darbs ir savā veidā interesants, grūts un, kā likums, komerciāli nav pārāk ienesīgs. Mūsu pasūtījumu portfelī šādu projektu apjoms nekad nav pārsniedzis 30%, tāpēc ir grūti runāt par kādu konkrētu posmu. Tagad tie faktiski praktiski nepastāv, bet šī nav nostāja, mums vienkārši tagad ir vairāk jaunu būvniecības projektu.

Lai gan ir projekti, kuros mēs saglabājam dažas vēsturisko ēku daļas, kurām ir noteikti drošības pienākumi vai kuru nojaukšana mums vienkārši ir žēl. Kā jau teicu, man ir pilnīgi labi ar šāda veida darbu, ja parādīsies projekts, kurā būs jaukas vēsturiskas ēkas, un būs nepieciešams tajā iepūst jaunu dzīvību, mēs ar prieku to darīsim.

Jūs tikko minējāt darbu ar vēsturiskām ēkām. Nesenajā Novoslobodskas dzīvojamā kompleksa projektā jūs saglabājat rūpnīcas ēkas sākotnējās fasādes fragmentu XIX gs., Atkārtojiet to, papildinot oriģinālu ar kopiju. Es saprotu, ka tas tiek darīts, lai ēka izskatās cieta, nevis sadrumstalota. Un tomēr Venēcijas harta nosoda vēsturisko ēku atdarināšanu … Vai nebūtu bijis labāk to aizpildīt atšķirīgās formās, lai neradītu ilūzijas?

- Es piekrītu vispārējai pieejai, un mums tas būtu jāmēģina darīt. Mums pašiem pārtaisījums šausmīgi nepatīk. Bet acīmredzot nav noteikumu bez izņēmumiem. Novoslobodskas gadījumā mēs sastapāmies ar ļoti grūtu izvēli. Vietnē atradās ārkārtīgi dīvains ēku konglomerāts: vairāki 19. gadsimta beigu industriālās arhitektūras sienu fragmenti, kas bagātīgi mijās ar sienu sekcijām un padomju laika ēku bez sejas. Bija burtiski divas ar pusi sienas, kuras mēs vēlētos saglabāt. Turklāt šī puse nepiedalījās pārējām divām sienām. Un mums vajadzēja izveidot atsevišķu ēku ar četrām pilnvērtīgām fasādēm, no kurām pusotra nekad nepastāvēja. Variants ar mūsdienu arhitektūras ieliktņiem starp vēsturisko sienu gabaliem mūs nemaz nepārliecināja un mēs centāmies pagarināt esošo ritmu, it kā to kopējot. Turklāt mēs pat plānojam izmantot vēsturiskos ķieģeļus, kas iegūti pēc veco sienu demontāžas. Es piekrītu strīdīgai metodei, taču šajā gadījumā mēs esam pārliecināti par tās pareizību. Tomēr mēs redzēsim, kad objekts tiks uzcelts.

Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
tālummaiņa
tālummaiņa

Cik bieži jūs piedalāties sacensībās? Šķiet, ka tagad tas notiek retāk. Varbūt sākumā jūs aizrāvās ar konkursu tēmu un pēc tam atdzejojāt?

- Mēs esam vairāk nekā mierīgi par sacensību tēmu. Mēs nekad uz tiem neesam paļāvušies, bet principā arī nenoliedojām. Tas ir tikai viens veids, kā iegūt pasūtījumus. Varu tikai atzīmēt, ka sacensību brīdis mūs neaptver un nesniedz papildu motivāciju. Mēs cenšamies veikt gan konkurētspējīgus, gan nekonkurējošus projektus ar vienādu kvalitāti. Patiesībā, kad klients ir gatavs noslēgt ar jums līgumu, koncentrējoties uz jūsu portfeli, reputāciju un komerciālo piedāvājumu, tad jūs jau esat uzvarējis noteiktā "konkursā". Un jebkurā gadījumā visiem turpmākajiem darbiem pie projekta būtu jāpierāda, ka jūs neesat izvēlēts velti.

Varat arī piebilst, ka dalība konkursā, pat apmaksātā, vienmēr ir risks, un jebkurš arhitektūras birojs ir bizness, kurā jācenšas mazināt riskus. Bet dažreiz mēs esam priecīgi piedalīties konkursos, ja objekts vai klients mums šķiet interesants un daudzsološs.

Cik cilvēku strādā jūsu birojā un kā darbs tiek organizēts?

- Mēs neuzstādām sev uzdevumu vienlaikus veikt arvien jaunus projektus. Mūsu dabiskais ierobežotājs ir nosacījums mūsu tiešai dalībai katrā no tām. Optimālo darbinieku skaitu - no trīsdesmit līdz piecdesmit - nosaka to projektu skaits, kurus mēs ar Jekaterinu varam fiziski izveidot. Ja birojs kļūst lielāks, tad personīgais ieguldījums objektos samazinās, un tas nav tas, ko mēs vēlamies.

Tātad jūs un Jekaterina personīgi kontrolējat visus projektus?

- Mēs ne tikai kontrolējam, bet arī komponējam. Pirmā ideja, kompozīcijas struktūra, fasādes zīmējums, visi pamatplāni - viss nāk no mums un pirmajā posmā mēs esam fiziski uzzīmēti. Lai arī dažus radošus uzdevumus mēs deleģējam ļoti mazam skaitam arhitektu, kuri ar mums strādā jau ilgu laiku un kuriem mēs to varam uzticēt.

Kurā virzienā jūs vēlētos attīstīties, citiem vārdiem sakot, vai jūs kaut kur tiecaties vai vienkārši pastāvat?

- Ir tikai viens virziens, kurā mēs vēlētos virzīties - pastāvīga arhitektūras kvalitātes uzlabošana. Viss pārējais patiesībā neskar mūsu domas. Mūsu mērķis nav palielināt biroju skaitu vai telpu apjomu, kā arī piesaistīt jaunus tirgus. Tas viss - pirmkārt, mums tas nav tik svarīgi, otrkārt, es no sirds ticu, ka tas viss notiek pats no sevis, ja jūs vienkārši darāt darbu sirsnīgi un labi.

Ieteicams: